مهر امام رضا(علیه السلام) سه شنبه 86 اسفند 28 :: 11:18 عصر :: نویسنده : تقی عابدی
س22- چرا خدا منزه از حمد حامدان است ؟ و چرا نخست تسبیح را از ایشان حکایت کرده ؟ الف) زیرا غیر خدایتعالی هیچ موجودی به افعال جمیل او ، و به جمال و کمال افعالش احاطه ندارد ب) زیرا کسی به جمیل صفاتش و اسماءش که جمال افعالش ناشی از جمال آن صفات و اسماء است ، احاطه ندارد ج) زیرا خودش فرموده : و لا یحیطون به علما ، احاطه علمی به او ندارند . «سوره طه آیه 110» د) هرسه گزینه صحیح است ج22- میگوئیم برای اینکه غیر خدایتعالی هیچ موجودی به افعال جمیل او ، و به جمال و کمال افعالش احاطه ندارد ، همچنانکه به جمیل صفاتش و اسماءش که جمال افعالش ناشی از جمال آن صفات و اسماء است ، احاطه ندارد ، همچنان که خودش فرموده : و لا یحیطون به علما ، احاطه علمی به او ندارند . «سوره طه آیه 110» بنابراین ، مخلوق خدا به هر وضعی که او را بستاید ، به همان مقدار به او و صفاتش احاطه یافته است و او را محدود به حدود آن صفات دانسته ، و به آن تقدیر اندازه گیری کرده ، و حال آنکه خدایتعالی محدود به هیچ حدی نیست ، نه خودش ، و نه صفات ، و اسمائش ، و نه جمال و کمال افعالش ، پس اگر بخواهیم او را ستایشی صحیح و بی اشکال کرده باشیم ، باید قبلا او را منزه از تحدید و تقدیر خود کنیم ، و اعلام بداریم که پروردگارا ! تو منزه از آنی که به تحدید و تقدیر فهم ما محدود شوی ، همچنانکه خودش در این باره فرموده : ان الله یعلم و انتم لا تعلمون ، خدا می داند و شما نمی دانید . «سوره نحل آیه 74» م22- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 22: (د) س23- «ملک» خداوند در تفسیر کلمه «رب» : الف) ملک حقیقی است ب) ملک اعتباری است ج) هم ملک حقیقی است و هم ملک اعتباری است د) نه ملک حقیقی است و نه ملک اعتباری است ج23- از میان این دو قسم ملک آنچه صحیح است که به خدا نسبت داده شود ، همان ملک حقیقی است ، نه اعتباری ، چون ملک اعتباری با بطلان اعتبار ، باطل می شود ، یک مال مادام مال من است که نفروشم ، و به ارث ندهم ، و بعد از فروختن اعتبار ملکیت من باطل می شود ، و معلوم است که مالکیت خدایتعالی نسبت به عالم باطل شدنی نیست . و نیز پر واضح است که ملک حقیقی جدای از تدبیر تصور ندارد ، چون ممکن نیست فرضا کره زمین با همه موجودات زنده و غیر زنده روی آن در هستی خود محتاج بخدا باشد ، ولی در آثار هستی مستقل از او و بی نیاز از او باشد ، وقتی خدا مالک همه هستی ها است ، هستی کره زمین از او است ، و هستی حیات روی آن ، و تمامی آثار حیات از او است ، در نتیجه پس تدبیر امر زمین و موجودات در آن ، و همه عالم از او خواهد بود ، پس او رب تمامی ماسوای خویش است ، چون کلمه «رب» بمعنای مالک مدبر است . م23- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 23: (الف) س24- کلمه «رب» را معنا کنید . الف) معنای کلمه «رب » : مالکی است که امر مملوک خود را تدبیر کند ب) معنای مالک در کلمه «رب » خوابیده ،و ملک نیز ما اهل اجتماع و در ظرف اجتماع ، یک نوع اختصاص مخصوص است ج) بخاطر آن اختصاص ، چیزی قائم به چیزی دیگر می شود ، و لازمه آن صحت تصرفات است ، و صحت تصرفات قائم به کسی می شود که مالک آن چیز است د) هرسه گزینه صحیح است ج24- معنای کلمه «رب » : مالکی است که امر مملوک خود را تدبیر کند ، پس معنای مالک در کلمه «رب » خوابیده ،و ملک نیز ما اهل اجتماع و در ظرف اجتماع ، یک نوع اختصاص مخصوص است . که بخاطر آن اختصاص ، چیزی قائم به چیزی دیگر می شود ، و لازمه آن صحت تصرفات است ، و صحت تصرفات قائم به کسی می شود که مالک آن چیز است م24- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ 24: (د) س25 – «عالمین» (بفتحه لام ) یعنی چه؟ الف ) علما و دانشمندان ب) " آنچه ممکن است که با آن علم یافت ج) وزن آن وزن قالب ،و خاتم است ، یعنی آنچه با آن مهر و موم می زنند ، و امضاء می کنند د) گزینه های (ب) و (ج) صحیح است ج25- «عالمین » این کلمه جمع عالم بفتحه لام است ، و معنایش " آنچه ممکن است که با آن علم یافت " است ، که وزن آن وزن قالب ، و خاتم ، و طابع ، است ، یعنی آنچه با آن قالب می زنند ، و مهر و موم می زنند ، و امضاء می کنند . م25- * تفسیر المیزان علامه طباطبایی پاسخ25 : (د) موضوع مطلب : روابط عمومی و مناسبتها منوی اصلی آخرین مطالب آرشیو وبلاگ پیوندها آمار وبلاگ بازدید امروز: 210
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدها: 930483
|